سال‌های زیادی است که کمپانی پاناسونیک با تلفن‌های رومیزی، تلفن بی‌سیم و سانترال پاناسونیک یار و یاور کسب‌و‌کارهای ایرانی بوده و هست. به استثنای سال‌های اخیر که تکنولوژی‌های نوین ارتباطی مثل VoIP جایگاه ویژه‌ای را میان افراد به دست‌ آورده‌اند، مگر می‌شود شرکتی باشد و از مرکز تلفن پاناسونیک استفاده نکرده باشد یا آن را نشناسد؟ از سال 2020، درست همان زمانی که که کسب‌و‌کارها و کمپانی‌های تولیدکننده به دلیل همه‌گیری کرونا به دورکاری پناه بردند و فهمیدند که چنین روشی نه تنها تاثیر منفی در بهره‌وری ندارد، بلکه باعث افزایش بهره‌وری کارمندان نیز می‌شود؛ زمزمه‌هایی مربوط به تغییر استراتژیِ عرضه مرکز تلفن کمپانی پاناسونیک و توقف تولید سانترال پاناسونیک شنیده شد.

سانترال‌ پاناسونیک که حدود دو دهه خدمات زیادی را به شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی ارائه کرده است حالا دم از رفتن می‌زند! مرکز تلفنی که هنوز با وجود تکنولوژی VoIP طرفداران خودش را دارد. اما این اتفاق چرا افتاد و چه تاثیری در کسب‌و‌کار نمایندگان پاناسونیک و کسب‌و‌کارهایی که مصرف‌کننده هستند خواهد داشت؟ آیا راهکاری جایگزین وجود دارد؟ شرکت‌هایی که در حال حاضر از این سرویس استفاده می‌کنند باید چکار کنند؟ چه فرصت‌هایی برای شرکت‌های خدمات ویپ به وجود خواهد آمد؟ ر ادامه این مطلب به پاسخ این سوالات می‌پردازیم.

دلیل محبوبیت سانترال پاناسونیک در ایران چیست؟

آن زمان که پاناسونیک روی تخت سلطنت یکه‌تاز میدان بود، سرویس دیگری برای مدیریت تماس‌ شرکت‌ها نبود یا اگر بود به اندازه کافی در دسترس نبود و این سخت‌افزار مدیریت تماس آرام آرام جای خودش را در دل مدیران شرکت‌ها باز کرد. سخت‌افزار مشابه دیگری با نام «سانترال کارین» بود که به اندازه پاناسونیک در دسترس نبود و نتوانست به این محبوبیت برسد. سادگی در استفاده، پایداری سیستم، به دلیل کیفیت و دوام بالا، قیمت مناسب و بی‌رقیب بودن سانترال پاناسونیک مهم‌ترین دلایل محبوبیت آن بودند.

توقف تولید سانترال پاناسونیک؟ شایعه یا واقعیت؟

 از سال 2020 زمزمه‌هایی مبنی بر توقف سه محصول پاناسونیک شامل: «مرکز تلفن و گوشی تلفن‌» به گوش می‌رسد. این خبر از طریق ایمیل Carlos Osuna رئیس واحد بازرگانیِ ارتباطات تجاری پاناسونیک در تاریخ 2 دسامبر 2020 به نمایندگان اعلام شد. با توجه به بازه زمانی 2 ساله که در متن ایمیل گفته شده است، چیزی تا پایان اعلام و توقف تولید رسمی این محصولات نمانده است.

متن ایمیل «رئیس واحد بازرگانیِ پاناسونیک» به نمایندگان خود

,Dear Partner

I am writing to inform you of a strategic decision Panasonic headquarter has made, which is to regrettably close the Panasonic Business Communication business (PBX, SIP, and Scanner categories) in a time frame of two years from today’s announcement

In recent years Panasonic has worked hard to find a way to continue the business by making our organization and its relationships with partners as sustainable as possible. However, it has become apparent that this is not possible to continue given the current business environment based on the limited capability of factory resources as described below

A sharp decline of the market and rapid shift to cloud-based solutions –

Technological mismatch between factory resources/assets and future market needs and trends –

Lagging behind our competitor’s R&D activities –

A constant financial deficit due to the reasons above –

Shift to new types of demand (Teams, Zoom, etc.) significantly accelerated by Covid-19 which makes the future of our business untenable and unpredictable –

It is with great sorrow that we close our business, especially one that has decades of history and trust

Panasonic team will be in touch with your distributors to discuss and study supply scheme going forward and we will be at your disposal to clarify any of the aspect of this decision

,Sincerely yours

Carlos Osuna

Head of Business Communication Business Unit

ترجمه متن ایمیل «رئیس واحد بازرگانیِ پاناسونیک» به نمایندگان خود

«نماینده عزیز

پاناسونیک یک تصمیم استراتژیک گرفته است و می‌خواهد در یک بازه زمانی 2 ساله فعالیت‌های مرتبط با تولید و عرضه مراکز تلفن، تجهیزات مبتنی بر SIP و اسکنر را متوقف کند.

پاناسونیک در سال‌های اخیرتلاش کرده است تا با پایدار نگه‌داشتن سازمان و روابطش با شرکای تجاری راهی برای ادامه مسیر پیدا کند. با این حال، به این نتیحه رسیده‌ایم که با توجه بهفضای کسب‌و‌کار فعلی و بر اساس توانایی محدود منابع کارخانه به دلایل زیر به این مسیر ادامه ندهیم.

  • کاهش شدید تقاضای بازار و تغییر سریع به سمت راه‌حل‌های مبتنی بر ابر
  • عدم تطابق تکنولوژیکی بین منابع/دارایی‌های کارخانه، نیازها و روند آینده بازار
  • عقب ماندن از فعالیت‌های تحقیق و توسعه رقبا
  • کاهش درآمد و کسری مالی به دلایل بالا
  • تغییر تقاضا به سمت سرویس‌های شبیه به Team، Zoom و … که به‌طور قابل توجهی توسط Covid-19 مورد توجه قرار گرفت و آینده کسب‌و‌کار ما را تحت تاثیر قرار داد

با اندوه فراوان ما کسب‌و‌کار خود را تعطیل می‌کنیم، تجارتی که چندین دهه سابقه درخشان دارد.

ارادتمند شما،

کارلوس اوسونا

رئیس واحد بازرگانیِ ارتباطات تجاری

 نظر آقای Jim Machi مدیر محصول و بازاریابی Sangoma درباره این اتفاق

این خبر در سایت‌های زیادی منتشر و واکنش‌های زیادی را نیز همراه داشت. برخی از شرکت‌ها نیز مثل کمپانی سنگوما از آب گل‌آلود ماهی گرفتند و محصولات خودشان را جایگزین پاناسونیک اعلام کردند. آقای Jim Machi مدیر محصول و بازاریابی شرکت سنگوما در تاریخ 12 ژانویه 2021 در وبلاگ این شرکت با شعار «خداحافظ سانترال پاناسونیک، سلام سنگوما» نوشت:

«پاناسونیک 20 سال پیش در سرویس‌های ارتباطی پیشتاز صنعت بود و تجهیزات با دوام زیادی را که کمترین نیاز به تعمیر و نگهداری داشتند به مرحله تولید و عرضه رساند. تجهیزات پاناسونیک به دلیل کیفیت بالا شهرت زیادی داشت که با توجه به سطح فناوری‌های آن زمان در نوع خود بهترین بود. مانند هر صنعت دیگر، چه خودرو باشد چه تلفن همراه، این حوزه نیز در حال پیشرفت و توسعه است. به طور قطع نمی‌توان گفت که چرا پاناسونیک چنین تصمیمی را گرفته است و چرا نتوانست خود را با تکنولوژی روز همسو کند؛ اما واضح است که تلاش‌های پاناسونیک برای رشد در این صنعت بسیار دیرتر از رشد تکنولوژی‌های نوین ارتباطی بود.

بازار مرکز تلفن (PBX) در ده‌سال گذشته دست‌خوش تغییرات زیادی شد، امروز این بازار را ارتباطات یکپارچه (Unified Communication) می‌نامیم؛ زیرا سیستم تلفنی از صدا، تصویر، پیام، اشتراک‌گذاری فایل و هر نوع شکل ارتباطی دیگر پشتیبانی می‌کند. پاناسونیک می‌داند که از غافله عقب مانده است، تصمیم دارد در خدمات خود نوآوری ایجاد کند و به سمت تکنولوژی ابری (Cloud) مهاجرت کند.

قدم بعدی برای نمایندگان فروش پاناسونیک چیست؟

اگر فروشنده‌ای هستید که تجهیزات پاناسونیک را می‌فروشید، من مطمئن هستم که این کمپانی تا سال 2029 به شما پشتیبانی می‌دهد و قطعات یدکی را تامین می‌کند؛ اما به هر حال این سرویس دیر یا زود از رده خارج می‌شود. اگر به این سیستم متکی باشید در آینده دچار مشکلاتی خواهید شد و احتمالا به دنبال راه‌حلی هستید. سیستم‌های ارتباط یکپارچه ابری بهترین گزینه برای رشد کسب‌و‌کار شما هستند. شما با مباحث مرکز تلفن (PBX) آشنا هستید؛ بنابراین می‌توانید به‌تدریج سراغ این سرویس بروید.

دقیقا کدام محصولات پاناسونیک از رده خارج می‌شوند؟

لیست زیر تمام محصولاتی است که پاناسونیک تا اواخر سال 2023 عرضه و خدمات آنها را متوقف می‌کند.

سانترال پاناسونیک تلفن پاناسونیک سری NT تلفن پاناسونیک DT
1 KX-NSV300 NT505 DT546
2 KX-NS500 NT543 DT590
3 KX-TDE600 NT546 DT521
4 KX-NS700 NT551
5 KX-NSX1000 NT553
 6 KX-NSX2000 NT556
 7 NT560
 8 NT630
 9 NT680

تمام فعالات حوزه سرویس‌های مرتبط با مدیریت تماس بدون شک به فکر تغییراتی در کسب‌و‌کار خود هستند و می‌دانند که توقف تولید سانترال پاناسونیک در آینده‌ای نه چندان دور به منجر به تغییرات زیادی در کسب‌و‌کارشان می‌شود.

برای اینکه نظر همکارانمان را هم بدانیم، سراغ خانم خلیلی، کارشناس فنی پیوندتل رفتیم و نظر ایشان را در این مورد پرسیدیم:

«با وجود تکنولوژی جدید و پیشرفته VoIP، بسیاری از کسب‌و‌کارها در ایران همچنان دارای سانترال پاناسونیک هستند و همچنان طرفداران خودش را دارد. عده‌ای از صاحبان مشاغل که پیش از ورود این تکنولوژی از سانترال پاناسونیک استفاده کرده‌اندبرای حفظ تجهیزات موجود و کاهش هزینه‌ها کمتر به فکر تغییر سرویس خود هستند. همانطور که می‌دانید پاناسونیک در سال 2020 اعلام کرد که توقف محصولاتش تا پایان سال 2023 متوقف خواهد شد و این موضوع تاثیرات منفی زیادی بر شرکت‌های مصرف‌کننده و نمایندگان دارد.

بیایید از زاویه‌ای دیگر به مسئله نگاه کنیم. در هر شبکه‌ای تجهیزات به تعمیر، تعویض و ارتقا نیاز دارند که با پشتیبانی شرکت تولید‌کننده معمولا مشکلی به‌وجود نمی‌آید. اما اگر شرکتی محصولاتش را دیگر تولید نکند و پشتیبانی ندهد چطور؟

تا زمانی که اختلالی ایجاد نشود همه‌چیز پابرجاست و درصورت بروز مشکل برای یک عضو حیاتی شبکه، باید تمام تجهیزات تعویض و سیستمی نوین جایگزین شود. در نتیجه تغییر ناگهانی باعث از دست دادن زمان و هزینه‌های چند جانبه می‌شود زیرا آن شرکت باید زمانی صرف پیدا کردن راهکار جدید و تهیه تجهیزات کند. از طرف دیگر هزینه‌های خرید تجهیزات و ضرر مالی به علت ناکار‌آمد و غیر قابل فروش بودن تجهیزات قبلی را به دنبال دارد.

و اما تاثیر این تصمیم بر بازار کار متخصصان و فروشندگان پاناسونیک

مطمئنا با توقف تولید سانترال پاناسونیک این شرکت مشتریان زیادی را از دست می‌دهد. در نتیجه این دو گروه بازار کار خود را از دست می‌دهند باتوجه به اینکه زمان زیادی تا توقف تولید سانترال پاناسونیک و عملی شدن این استراتژی باقی نمانده از طرفی تکنولوژی VoIP و فضای ابری طرفداران زیادی پیدا کرده است، بدون شک سرویس VoIP مخصوصا سرویس‌های مبتنی بر ابر در آینده به‌شکل کامل جایگزین تجهیزات پاناسونیک خواهد شد. بهترین راهکار برای این دو گروه، فعالیت در حوزه تجهیزات و مرکز تلفن VoIP است.»

با این تصمیم پاناسونیک چه اتفاقی برای کسب‌و‌کارها و بازار سیستم‌های تلفنی می‌افتد؟

پاناسونیک سال‌های زیادی است که در این حوزه فعالیت می‌کند و به موازات تمام این سال‌ها، کسب‌و‌کارهای زیادی هستند که همچنان از سانترال پاناسونیک و تجهیزات وابسته به آن استفاده می‌کنند. این تصمیم دو گروه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، شرکت‌های مصرف کننده و نمایندگان/شرکت‌های خدمات ارائه دهنده خدمات پاناسونیک. توقف تولید سانترال پاناسونیک مشکلاتی مشترک برای هر دو گروه به همراه دارد. کم‌یاب شدن قطعات، افزایش قیمت، بیشتر شدن تقاضا و مهاجرت به سرویس‌های VoIP، از دست دادن بازار توسط کارشناسان پاناسونیک و کاهش درآمد هر شخصی که به نوعی مراکز تلفن Panasonic در ارتباط است، از جمله تاثیریات این تغییر استراتژیِ پاناسونیک خواهد بود.

1. کم‌یاب شدن قطعات

با اعلام توقف تولید سانترال پاناسونیک، بدیهی است که به مرور زمان قطعات مرتبط کم‌یاب شوند. اگر شرکت‌های مصرف‌کننده و شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات برای استفاده از پاناسونیک پافشاری کنند، بدون شک در آینده‌ای نزدیک دچار مشکلات تامین قطعات و پشتیبانی خواهند شد و اختلالات زیادی را باید تجربه کنند. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نیز آرام آرام فعالیت‌شان متوقف و در بازاری که برای همسو شدن با تکنولوژی روز تلاش می‌کند، مثل یک آبِ راکد باقی می‌مانند.

2. افزایش قیمت

زمانی که سخت‌افزاری در بازار کم‌یاب شود و همچنان تقاضا داشته باشد، طبیعی است که دچار افزایش قیمت شود. این افزایش قیمت شاید برای بعضی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پاناسونیک جذاب باشد و بتوانند برای مدتی تجهیزات را با هر قیمتی به متقاضی بدهند، اما بعد از خالی شدن انبارشان چه اتفاقی می‌افتد؟ در یک مدت زمان کوتاه دود این اتفاق به چشم مصرف‌کننده می‌رود. مصرف‌کننده‌ای که نمی‌داند سرویس جاگزین بهتری وجود دارد.

3. افزایش مهاجرت به سرویس‌های VoIP

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ویپ باید برنامه‌های بلند مدت بازاریابی خود را تدوین کنند و از خبر توقف تولید سانترال پاناسونیک به نفع خودشان استفاده کنند. در مقابل شرکت‌های خدمات پاناسونیک نیز باید استراتژی فعالیت خود را تغییر و آرام آرام به سمت ارائه خدمات مرکز تلفن ویپ مهاجرت و دانش خود را این حوزه بیشتر کنند. در غیر اینصورت از قافله عقب می‌مانند، همانطور که شرکت پاناسونیک در زمان همه‌گیری ویروس کرونا از سایر رقیبان خود عقب ماند و نتوانست خودش را با بازار فعلی وفق دهد.

4. کاهش درآمد متخصصان/فروشندگان پاناسونیک

زمانی که سیستم عامل اندروید معرفی شد، کمپانی نوکیا همچنان در حال تولید گوشی‌هایی با سیستم عامل سیمبین بود. در آن زمان نوکیا بخش قابل توجهی از بازار را در دست داشت و یکی از شرکت‌های پر درآمد بود. اما چه اتفاقی افتاد؟ آرام آرام بازار خودش را از دست داد، درآمدش کم شد و به باد فراموشی سپرده شد! تمام نکات گفته شده در نهایت منجر به از دست رفتن بازار کار پاناسونیک فروشان و کارشناسان این حوزه می‌شود. بهتر از این اتفاقات درس بگیریم و برای حفظ بقای کسب‌و‌کارمان برنامه‌ریزی کنیم و به جای نگاه به نوک بینی، به آینده‌ فکر کنیم.

راهکار چیست؟ چکار کنیم که تاثیرات منفی این اتفاق گریبان‌گیر ما نشود؟

همین حالا چند دقیقه به دلیل توقف تولید سانترال پاناسونیک و محصولات نوکیا فکر کنید. چه چیزی باعث زمین خوردن این کمپانی‌های بزرگ شد؟

زمانی که گوشی‌های اندروید به سرعت در حال همه‌گیری بودند، کمپانی نوکیا به خیال آنکه برای همیشه این بازار را در دست دارد، بر دانش و تولید محصولات خود با همان ویژگی‌ها ادامه داد و در یک چشم بر هم زدن شرکت‌های دیگر توانستند با نوآوری بازار را از دست نوکیا بگیرند.

پاناسونیک نیز در متن ایمیل خود اعتراف کرده است که از قافله عقب مانده است! زیرا نتوانست در زمان مناسب شرایط را بسنجد و استراتژی خود را تغییر دهد. البته که پاناسونیک سالهای زیادی بود که دچار مرگ تدریجی شده بود و همه‌گیری کرونا مزیدی بر علت شد.

راهکارهای تغییر نسخه‌های عمومی نیستند که کسی بتواند برای شما بپیچد و بگوید: «رمز موفقیت این است» رمز موفقیت در تصمیم درست در زمان درست نسبت به شرایط حاضر شما است. بدیهی است که بازار پاناسونیک رو به نزول است و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات باید به زودی برای تغییر استراتژی فعالیت خود تصمیمی بلند مدت بگیرند. همچنین شرکت‌های مصرف‌کننده نیست بهتر است آرام آرام زمینه مهاجرت به سرویس‌های مدیریت تماس مبتنی بر VoIP را فراهم و شکل ارتباطی خود را ارتقا دهند.

خبر توقف تولید سانترال پاناسونیک می‌تواند زمینه‌ساز ایده‌های جدید برای تدوین برنامه بازاریابیِ شرکت‌های خدمات ویپ باشد تا بتوانند این اتفاق را به نفع خودشان تمام کنند. مطالبی شبیه به مقاله مدیر بازاریابی و محصول شرکت سنگوما گویای این موضوع است که حتی شرکت‌های بزرگ دنیا از چنین استراتژی برای تبلیغ و بازاریابی بیشتر محصولات خود استفاده کردند. انتشار مطالب مرتبط در وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی، برگزاری دوره برای پاناسونیک‌کاران، ارسال ایمیل و پیامک به مخاطبان و … از جمله روش‌هایی است که می‌توانید تغییر استراتژی تولید سانترال پاناسونیک را به نفع خودتان تمام کنید.

نظرتان را با ما در میان بگذارید.

عکس حدیث تهرانی

مهرناز غلامی

ا ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (بدون امتیاز)

Loading...

ارسال دیدگاه