یکی از مهم‌ترین مواردی که شرکت‌ها برای استخدام افراد باید به آن توجه کنند، «تیپ شخصیتی» افراد است. افراد برونگرا و درونگرا می‌توانند نقش‌های متفاوتی در یک کسب‌‌و‌‌کار ایفا کنند. انتخاب اشتباه افراد علاوه بر اینکه به شخص آسیب می‌زند، بدون شک برای کسب‌و‌کار نیز سودآوری نخواهد داشت؛ بنابراین بهتر است پیش از استخدام افراد در مورد تیپ‌های شخصیتی و گزینش درست آنها تحقیق کیند.

به‌عنوان مثال، انتخاب «درون‌گراها» برای یک موقعیت شغلی مثل: «کارشناس روابط عمومی» احتمالا انتخابی هوشمندانه نیست و افرادی با تیپ شخصیتی «برون‌گرا» گزینه بهتری برای چنین موقعیت شغلی هستند. به همین دلیل بهتر است افرادی که در مرکز تماس استخدام می‌شوند علاوه بر ارزیابی مهارتی، به تیپ شخصیتی‌شان نیز توجه کرد.

در کتاب قدرت سکوت اشاره‌ای به نظر آقای آدام گرانت نویسنده کتاب معروف دوباره فکر کن درباره عملکرد درون‌گراها برای  بازاریابی تلفنی شده است که در ادامه می‌توانید بخوانید. پروفسور آدام گرانت، زمانی خصوصیات شخصیتی کارکنان موثر مرکز  بازاریابی تلفنی را بررسی کرد. گرانت پیش‌بینی می‌کرد برون‌گراها بازاریاب‌های تلفنی بهتری باشند، اما بعد مشخص شد هیچ ارتباطی بین میزان برون‌گرایی و شهامت  فروش تلفنی وجود ندارد!

آدام گرانت در کتاب قدرت سکوت می‌گوید:

«برون‌گراها تماس‌های تلفنی شگفت‌انگیزی می‌گرفتند، اما کافی بود موضوع جذابی توجه‌شان را جلب کند تا تمرکزشان را از دست بدهند در مقابل، درون‌گراها «خیلی آرام صحبت می‌کردند، اما پشت‌ سر هم تماس‌های تلفنی را برقرار می‌کردند. آن‌ها متمرکز و مصمم بودند»

تنها برون‌گراهایی که عملکردی بهتر از آن‌ها داشتند، کسانی بودند که برحسب اتفاق در یک تست جداگانه‌ی شخصیت که وجدان فردی را ارزیابی می‌کرد امتیازهای بالایی دریافت کردند. به عبارت دیگر، پشتکار و مداومت درون‌گراها حتی در کاری که مهارت‌های اجتماعی باید حرف اول را بزنند، تاثیرگذارتر از همهمه یا شلوغ‌کاری برون‌گراها بود.

از کتاب قدرت سکوت – «قدرت درون‌گراها در جهانی که قادر نیست از سخن گفتن باز ایستد!»

عکس حدیث تهرانی

مهرناز غلامی

درباره نویسنده : هومن حیدری

ا ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (بدون امتیاز)

Loading...

ارسال دیدگاه