در طی سال‌های اخیر، رخدادهای گوناگونی جهان را تحت‌تأثیر قرار داده است که کرونا یکی از پررنگ‌ترین و البته منفی‌ترینِ آنها به‌نظر می‌رسد. جرقه‌های آتش درگرفته از حوادث منفی، دامن کسب‌وکارهای مختلفی به‌ویژه، شرکت‌های مسافرتی و آژانس‌های مسافرتی را گرفته است. حالا نیاز به استراتژی‌های تازه و تاکتیک‌هایی است که اوضاع را تغییر بدهند. ایده‌ها و توصیه‌هایی برای جذب مشتری در آژانس هواپیمایی و مسافرتی وجود دارد که در این مطلب به آنها نگاهی خواهیم داشت. راه‌کار رونق‌دادن به شرکت‌هایی از این دست چیست و چطور می‌توان برای افزایش شمار مشتریان تلاش کرد؟

افزایش مشتری در شرکت‌های هواپیمایی و مسافرتی

پیش از آنکه به‌سراغ راه‌کارهایی برای جذب مشتریان تازه و بیشترکردن سفر مشتریان پیشین برویم، نیاز است که شرحی از اهمیت افزایشی‌بودن نرخ و آمار مشتریان آژانس‌های هواپیمایی و مسافرتی بدهیم. ماهیت شرکت‌هایی که مبتنی بر ارائه خدمات گردشگری و سفر فعالیت می‌کنند، وابسته به مشتریان یا به‌عبارت دقیق‌تر مسافران است. این مجموعه‌ها برای موفقیت و ادامه حیات به ثبات و تداوم نیاز دارند. هردو مورد هم در گروی افزایش مشتریان است. شرکت‌های این حوزه باید مدام در پی جذب مشتریان باشند و تلاششان را برای حفظ مشتریان قبلی به‌کار بگیرند. با شکل‌گیری روند مداوم جذب مشتری در آژانس هواپیمایی و مسافرتی از برهم‌خوردن تعادل نرخ مناسب مشتریان و ریزش آمارشان جلوگیری می‌شود.

 حفظ و نگهداشت مشتریان سابق هم به رسیدن به ثباتی کمک می‌کند که با واردکردن آنها به مرحله وفاداری تاحد زیادی خیال کسب‌وکار را بابت موقعیت‌های مختلف از جمله بحران راحت می‌کند. خلق مسیری درست از ارتباط میان مشتریان و شرکت‌ها به مدیریت اوضاع در مواقع بحرانی کمک شایانی می‌کند. در همین دوران کرونا هم برخی از آژانس‌های مسافرتی و هواپیمایی با تکیه بر ارتباط عمیق و وفادارانه با مشتریان خود توانستند وضعیت را تحت کنترل درآورند و برای نمونه در مواردی، مشتریانشان را برای ثبت‌نکردن درخواست استرداد بلیط سفرهای لغوشده متقاعد کنند. مشتریان برخی شرکت‌ها به آنها اعتماد کردند و با پس‌نگرفتن هزینه بلیطشان مانع از سقوط آنی و یک‌باره‌شان شدند.

تصویری از نرم افزار CRM آژانس هواپیمایی پیوندتل

تاثیر نرم‌ افزار آژانس هواپیمایی پیوندتل

در ادامه این محتوای آموزشی 10 روش جذب مشتری در آژانس هواپیمایی و مسافرتی اشاره شده است که با اجرای هر کدام می‌توانید تعداد بیشتری مشتری جذب کنید. به محض اولین تماس؛ حالا نوبت آن است تا بتوانید سرنخ‌تان را به مشتری و خرید تبدیل کنید. نرم‌ افزار پیوندتل به علاوه‌بر اینکه به مدیریت و ارزیابی عملکرد پرسنل کمک می‌کند، باعث می‌شود مشتریان در همان ابتدای صحبت بیشتر جذب شوند و در ادامه بهتر و منظم‌تر پیگیری شوند و نرخ تبدیل به مشتری بالاتری داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه خرید نرم‌ افزار آژانس هواپیمایی پیوندتل مراجعه کنید.

روش‌های جذب مشتری در آژانس هواپیمایی و مسافرتی

مقوله ارتباط از اهمیت بسیار زیادی برای موفق‌شدن در حوزه جذب مشتری در آژانس‌های هواپیمایی و مسافرتی برخوردار است. برای رسیدن به چنین ارتباطی، روش‌ها و ابزارهایی وجود دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  • راه‌اندازی سایت مناسب؛
  • تولید محتوا برای مخاطب؛
  • حضور در بسترهای ارتباطی مختلف؛
  • ارائه خدمات چشم‌گیر؛
  • ارزیابی عملکرد دقیق؛
  • ترویج تبلیغات دهان‌به‌دهان؛
  • آموزش کارکنان؛
  • مدیریت تجربه مشتری؛
  • همکاری با کسب‌وکارهای دیگر؛
  • ایجاد خواسته‌ها و نیازهای تازه.

۱) راه‌اندازی سایت مناسب

سایت و اپلیکیشن‌هایی که مسیر را برای پیش‌برد درخواست مسافران و مشتریان شرکت‌های هواپیمایی و مسافرتی هموار می‌کنند از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. با وجود سازِکاری که افراد را بی‌دغدغه به بلیط و خواسته‌شان می‌رساند، سرعت بدل‌شدن آنها از مشتری بالقوه به بالفعل را زیاد می‌کند. ضمن اینکه هرچقدر بستر ساده‌تری تدارک ببینید، امکان وصل‌شدن و ارتباط‌گرفتن مشتری با شما بیشتر می‌شود. در این صورت، برای استفاده از خدماتتان وقفه‌ای به‌وجود نمی‌آید. حال اگر طراحی و رابط کاربری سایت و اپلیکیشن مناسب و جذاب باشد، روند هدایت مشتری و کاربر به مقصد نهایی یعنی خرید قاطعانه هم سرعت می‌گیرد.

۲) تولید محتوا برای مخاطب

وجود سایت و اپلیکیشن کافی نیست. باید بتوانید خدمات مطلوب خود را از راه بازاریابی محتوا به مخاطبان معرفی کنید. تولید محتوا در قالب وبلاگ و روش‌های دیگر در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند حکم سرنخی برای هدایت کاربران به صفحات فروش و لندینگ‌پیج‌ها یا همان صفحات فرود باشد. باید با تولید محتوایی جذاب و مناسب، کاربران را به سمت خود جلب کنید و آنها را در مسیری قرار بدهید که منجر به خرید می‌شود. جذب مشتری در آژانس هواپیمایی و مسافرتی در این روزها به‌شدت وابسته و نیازمند به تولید محتوایی اثربخش است. حالا که بسترهای ارتباطی دیجیتالی فراوانی وجود دارند، چرا از فرصت‌ها بهره نبرید و با خلق محتوا، به ارتباطی تنگاتنگ با مخاطبان نرسید؟

۳) حضور در بسترهای ارتباطی مختلف

مخاطبان امروزی از روش‌های مختلفی به شما نزدیک می‌شوند. بسترهای ارتباطی گوناگونی در دسترس است و اگر بخواهید که طیف مشتریان و شمارشان را بالا ببرید، باید در تمام پلتفرم‌ها حضور داشته باشید. بنا به مخاطبان هدف، برنامه‌ریزی دقیقی برای مشارکت در بسترهای ارتباطی گوناگون از جمله شبکه‌های اجتماعی داشته باشید. سعی کنید که ایده‌های کلاسیک تبلیغات را هم در ذهن داشته باشید و به باد فراموشی نسپارید. قرار است که پایگاه مشتریانتان را تقویت کنید، پس باید به هر موردی که از هر سمت و روشی به‌سویتان می‌آید، خوشامد بگویید. حضور همه‌جانبه به شما دیدی ۳۶۰درجه می‌بخشد و اجازه می‌دهد که هوشیارانه، فرصت جذب مشتری تازه را سامان بدهید.

۴) ارائه خدمات چشم‌گیر

خدماتتان را درست و اصولی ارائه کنید. یادتان باشد که رسیدن به کیفیت بالا و حفظ آن در کسب‌وکارهای حوزه گردشگری نخستین و لازم‌ترین مواردی هستند که باید به آنها برسید. در بازار پررقابت امروزی که کاربران نمونه‌های موفق زیادی از هر کسب‌وکار را در ابعاد جهانی و وطنی به‌چشم می‌بینند، شما نمی‌توانید کیفیت عالی خدمات را دست‌کم بگیرید. این را هم فراموش نکنید که حفظ کیفیت تنها چیزی نیست که باید در نظر بگیرید. به‌عبارت دقیق‌تر، وضعیت کنونی با روزگاری که کیفیت بهترین تبلیغ بود، فرسنگ‌ها فاصله دارد. ارائه خدمات چشمگیر از اصول اولیه و ضروری شما برای موفقیت و جذب مشتری در آژانس هواپیمایی و مسافرتی است.

تصویری درباره ارزیابی و بررسی برای جذب مشتری در آژانس مسافرتی و هواپیمایی

۵) ارزیابی عملکرد دقیق

نگاهی دقیق به عملکرد و عملیات شرکت در فرایندهای مختلف داشته باشید. با تعریف استانداردهای مناسب و سنجه‌های منطقی، روند ارزیابی خود را دقیق و بهینه کنید. با وجود سیستمی که اوضاع کاری‌تان را به‌درستی می‌سنجد به دید و چشم‌انداز دقیقی از مسیر پیش روی خود خواهید رسید. این ارزیابی و سنجش باید در تمام فرایندها و اقدامات کسب‌وکارتان وجود داشته باشد. لازم است که مسیر حرکت روندها، پروژه‌ها و کمپین‌های مختلف را در کنار عملیات عادی و معمولی و عملکرد پرسنل بررسی کنید.

۶) ترویج تبلیغات دهان‌به‌دهان

تبلیغات دهان‌به‌دهان یا به‌اصطلاح فرنگی‌ها Word of Mouth، همیشه نقش مهمی در شکوفایی کسب‌وکارها داشته است. منظور از آن چیست؟ یعنی زمانی که مشتریان راضی، برندتان را به دیگران هم توصیه می‌کنند و باعث می‌شوند که مشتریانی تازه با خیال راحت به شما بپیوندند. توصیه‌ای که از سوی طرفی غیرذی‌نفع به افراد دیگر مطرح می‌شود، قابل‌پذیرش‌تر است. بنابراین، روی راضی‌ نگه‌داشتن مشتریان کنونی کار کنید تا آنها بدل به سفیرات و مبلغان برند و کسب‌وکارتان شوند. در قبال این توصیه‌ها می‌توانید امتیازی به‌رسم سپاس و وفاداری به مشتریان مبلغ اختصاص بدهید. برای مثال، به‌ازای هر ارجاعی که به‌سوی شما دارند و فردی تازه را به کسب‌وکارتان معرفی می‌کنند به آنها جایزه و امتیازی مانند کد تخفیف بدهید.

 ۷) آموزش کارکنان

حتی اگر بهترین ایده‌ها و کمپین‌ها را هم برای جلب‌نظر مخاطبان راه بیاندازید، اما کارکنانی خبره نداشته باشید به نتیجه نخواهید رسید. یادتان باشد که کارکنان و پرسنل بخش‌های مختلف باید کاملا درباره روندها و عملیات مختلف شرکت توجیه شده باشند. ندانستن‌ها و مسلط‌نبودن کارکنان هر بخش از کسب‌وکار می‌تواند منجر به ایجاد گره‌ای در شبکه در جریان فعالیت‌هایتان شوند که ضرر بسیاری به‌همراه می‌آورد.

۸) مدیریت تجربه مشتری

تجربه مشتریان را مدیریت کنید. نگذارید که فرصت ارتباط مثبت با آنها از دست برود. با روش‌های مختلف می‌توانید اقدام به تسهیل و خوشایندکردن تجربه مشتریان بزنید. یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه، شخصی‌سازی خدمات برای مسافران مختلف است. با در نظرگرفتن توان عملیاتی کسب‌وکار و ظرفیت‌های در دسترس، تجربه‌های خاص و متناسب با هر مشتری برایش رقم بزنید تا شما را فراموش نکند و به دوستی وفادار برایتان تبدیل شود.

۹) همکاری با کسب‌وکارهای دیگر

شبکه‌سازی یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در هر کسب‌وکاری است. برای اینکه بتوانید در جذب مشتری در آژانس هواپیمایی و مسافرتی موفق عمل کنید، امکان همکاری با کسب‌وکارهای گوناگون دیگری هم دارید. صنعت سفر و گردشگری بسیار متنوع است و بازیگران مختلفی دارد. با ارتباط برقرارکردن با موارد مناسب و همکاری با آنها می‌توانید خدمات بهتری به مشتریان ارائه کنید و تعدادشان را افزایش بدهید. برای نمونه، با شناسایی کسب‌وکارهای محلی که مقصد سفر مشتریانتان هستند و همکاری با آنها، به دوام و افزایش کیفیت ارائه خدمات کمک کنید. همکاری‌تان با برندها و کسب‌وکارهای دیگر می‌تواند ضریب موفقیت‌تان در مدیریت بهتر تجربه مشتری را بالا ببرد.

۱۰) ایجاد خواسته‌ها و نیازهای تازه

شناسایی خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان و مشتریان همیشه از اصول اولیه شکل‌دهی و رشد کسب‌وکارها بوده است. بااین‌حال، حواستان باشد که شما می‌توانید با ایجاد خواسته‌ها و نیازهای تازه در رشد افقی و عمودی شرکت خودتان هم نقش داشته باشید. با کسب ایده‌های جدید از شرکت‌های دیگر در نقاط مختلف دنیا یا با بررسی ظرفیت‌های استفاده‌نشده مقوله گردشگری در وطن، دست به ارائه خدمات تازه‌ای بزنید که مشتریان را با ابعاد تازه‌ای از خدمات و سفر آشنا می‌کند.

تصویری درباره افزایش و رشد جذب مشتری در آژانس مسافرتی

در آخر

برای جذب مشتری در آژانس هواپیمایی و مسافرتی باید ضمن پای‌بندی به اصول اولیه کسب‌وکار، خلاقانه عمل کنید. مرور راه‌کارهای گوناگون مسیرتان برای پیش‌برد عملیات مختلف را هموار می‌کند. از ایده‌های مطرح‌شده در این مقاله درکنار خرید نرم افزار آژانس هواپیمایی بهره ببرید و با نگاهی عمیق به آنها، به رونق کسب‌وکارتان کمک کنید.

عکس حدیث تهرانی

مهرناز غلامی

ا ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (بدون امتیاز)

Loading...

ارسال دیدگاه