راه‌اندازی یک سیستم تلفنی ویپ به صورت پایدار و با کیفیت نیازمند انتخاب دقیق تجهیزات بنابر نوع کاربر و ابعاد سازمان است؛ از‌این‌رو در این مطلب سعی شده تا با معرفی تجهیزات اصلی و مورد استفاده در سیستم‌ تلفن VoIP علاوه بر آشنایی با این تجهیزات، به انتخاب دقیق‌تر آنها کمک شود. این تجهیزات بر اساس ظرفیت و انواع آن به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم شده‌اند که هرکدام را در این محتوای آموزشی با عنوان «راهنمای خرید تجهیزات ویپ» مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برای مشاهده و استعلام قیمت انواع تلفن تحت‌شبکه، گیت‌وی، مرکز تلفن ویپ و هدست مرکز تماس به صفحه «تجهیزات VoIP» مراجعه کنید.

راهنمای خرید تجهیزات VoIP

خرید تجهیزات و سخت افزار ویپ نیاز به دانش ابتدایی از انواع و شرایط استفاده آنها دارد که با مطالعه این راهنمای خرید تجهیزات ویپ می‌توانید به این آگاهی و دانش برسید و بهترین سخت افزار ویپ را برای کسبو‌کار یا سازمان‌تان انتخاب کنید. به‌عنوان مثال شما باید بدانید که چه زمانی از گیت‌وی اکسترنال و چه زمان از گیت‌وی اینترنال استفاده کنید. تلفن‌های ویپ نیز انواع مختلف بی‌سیم دکت، بی‌سیم وا‌ی‌فایل و سه دسته کارشناسی، منشی و مدیریتی رومیزی دارند که با مطالعه این راهنمای خرید تجهیزات ویپ به همه این موارد مسلط خواهید شد. بنابراین پیش از هرچیز شرح‌ نیازتان را مشخص کنید.

مرکز تلفن ویپ نرم‌افزاری

برای خرید مرکز تلفن ویپ پیش از هر چیز باید بدانید که چه انتظاراتی از این سرویس مدیریت تماس دارید. امکان شخصی‌سازی،  تلفن گویا، صف انتظار تماس، ضبط مکالمه، گزارش تماس، نظرسنجی تلفنی، مانیتورینگ تماس، صندوق صوتی، ارتباط با CRM، تعداد داخلی‌ها، ارتباط با شعبه‌های دیگر یا افراد خارج از سازمان، سرویس‌های هوشمندی مثل نوبت‌دهی تلفنی و… از جمله مواردی هستند که ممکن است به آنها نیاز داشته باشید. مرکز تلفن نرم‌افزاری امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد و معمولا هیچ محدودیتی ندارد.

با نصب مرکز تلفن ویپ نرم‌افزاری بر روی کامپیوتر و یا سرورها می‌توان امکانات این سرویس را برای مدیریت تماس کسب‌و‌کارها و سازمان‌ها پیاده‌سازی کرد. برای استفاده از سیستم تلفن ویپ نرم‌افزاری نیاز است تا یک کامپیوتر را با سخت افزار مناسب در اختیار داشته باشید، نرم‌افزار را نصب کنید و متناسب با نیازهای‌تان آن را پیکربندی کنید.

سیستم تلفن ویپ نرم‌افزاری در انواع کدباز و کدبسته عرضه می‌شوند. نرم‌افزارهای کدباز مثل ایزابل و استریسک رایگان هستند و نرم‌افزارهایی مثل CUCM که یکی از محصولات قدرتمند کمپانی سیسکو است نیاز به پرداخت هزینه دارد. برخی از شرکت‌های ایرانی نیز اقدام به تولید نرم‌افزار مدیریت تماس VoIP کرده‌اند که به دلیل برخی امکانات و پشتیبانی بهتر، گزینه مناسبی برای شرکت‌های ایرانی به‌حساب می‌آیند.

مرکز تلفن ویپ سخت‌افزاری

علاوه بر مرکز تلفن‌ نرم‌افزاری، شرکت‌ها و برندهای مطرح در این حوزه دستگاه‌هایی را طراحی و تولید کرده‌اند تا بدون نیاز به نصب نرم‌افزار و حذف پیچیدگی‌های تنظیمات به نسبت مرکز تلفن‌ نرم‌افزاری، می‌توان از آنها استفاده نمود. در تصویر زیر چند نمونه از آنها قابل مشاهده است:

  • مزایا
  • بهره‌مندی از یک مرکز تلفن جامع ویپ
  • بدون نیاز به مبدل‌های خطوط ارتباطی در برخی از مدل‌ها
  • عدم نیاز به تنظیمات تخصصی به نسبت مرکز تلفن‌ نرم‌افزاری

 

  • معایب
  • محدودیت در ظرفیت و توسعه کاربران
  • محدودیت در اعمال تغییرات نرم‌افزاری و کدنویسی
  • محدودیت در تعداد پورت‌های مخابراتی برای افزایش خطوط

اگر تصمیم به خرید مرکز تلفن ویپ سخت‌افزاری گرفتید بهتر است بدانید که این سخت‌افزار نسبت به نوع نرم‌افزاری معمولا محدودیت‌های شخصی‌سازی و خودکارسازی مثل نوبت‌دهی تلفنی را دارد. بنابراین اگر به تمام ابعاد نیاز خود فکر کرده‌اید و به این نتیجه رسیدید که بیش از امکانات پیش‌فرض سخت‌افزار مورد نیازتان چیز دیگری نمی‌خواهید اقدام به خرید کنید.

دستگاه‌های مبدل‌ خطوط مخابراتی

برای برقراری ارتباط خطوط مخابراتی سازمان با سیستم تلفنی ویپ، نیاز است تا بر اساس نوع تکنولوژی خطوط مخابراتی سازمان، دستگاه‌های مبدل تهیه گردد. این مبدل‌ها در دو نوع «گیتوی» و «کارت‌های تلفنی» و بر اساس شبکه‌های مخابراتی آنالوگ (PSTN) و دیجیتال (ISDN) طراحی و تولید شده‌اند که در ادامه راهنمای خرید تجهیزات ویپ به معرفی هرکدام از آنها می‌پردازیم.

قدم اول برای خرید یک گیت‌وی، شناسایی نوع خط تلفن و تعداد آنها است. خط تلفن آنالوگ، خط تلفن ایوان، خط تلفن اینترنتی یا سیپ ترانک و سیم‌کارت از انواع خطوطی هستند که می‌توانید به سیستم تلفن VoIP متصل کنید. پس از شناسایی نوع خط تلفن باید سراغ تعداد آنها بروید و با کمی آینده‌نگری مبدل را با تعداد پورت مناسب انتخاب کنید. علاوه بر مبدل‌های خط تلفن، یک نوع گیت‌وی با عنوان گیت‌وی FXS وجود دارد که وظیفه ارتباط تلفن‌های آنالوگ و فکس آنالوگ را به مرکز تلفن VoIP برعهده دارد.

گیتوی‌ FXO (خط شهری)

این نوع گیتوی‌ها که برای تبدیل خطوط آنالوگ شهری (PSTN) مورد استفاده قرار می‌گیرند بر اساس ظرفیت‌شان دارای پورت‌های بخصوصی موسوم به پورت‌های FXO هستند که با اتصال خطوط مخابراتی آنالوگ به این پورت‌ها، می‌توان از آنها در سیستم تلفن ویپ استفاده نمود. گیت‌وی‌ها در تصویر زیر چند نمونه از آنها قابل مشاهده است:

گیت وی FXO خط شهری

کارت‌های تلفنی

برای تبدیل خطوط تلفنی آنالوگ به خطوط قابل استفاده در سیستم تلفنی ویپ، علاوه بر گیتوی می‌توان از کارت‌های تلفنی ویپ نیز استفاده کرد. این کارت‌ها که با اتصال PCI  و PCI-E طراحی شده‌اند قابل نصب بر روی انواع مادربردها هستند و از آنها می‌توان در مرکزتلفن‌های نرم‌افزاری استفاده نمود. قابلیت توسعه و افزایش تعداد پورت‌های FXO از مزایای کارت‌های تلفنی به نسبت گیتوی‌ها است. در تصویر زیر چند نمونه قابل مشاهده است:

مرکز تلفن ویپ سخت افزاری

گیتوی‌های دیجیتال (E1/T1)

نوع دیگری از خطوط مخابراتی که از سال‌های گذشته به عنوان خطوط پرظرفیت شناخته شده‌اند، خطوط دیجیتالی E1 است که بر اساس شبکه مخابراتی ISDN معرفی شده‌اند و برای بهره‌مندی از این خطوط در سیستم تلفن ویپ، همچون خطوط تلفن آنالوگ نیازمند گیتوی و یا کارت‌های تلفنی مبدل می‌باشد.گیتوی‌های دیجیتال دارای ظرفیت‌های گوناگون هستند که در تصویر زیر چند نمونه قابل مشاهده است:

گی وی ایوان ویپ

کارت‌های تلفنی دیجیتال (E1/T1)

برای تبدیل خطوط تلفنی دیجیتال به خطوط قابل استفاده در سیستم تلفنی ویپ، علاوه بر گیتوی میتوان از کارت‌های تلفنی دیجیتال نیز استفاده کرد. این کارت‌ها که با اتصال PCI  و PCI-E طراحی شده‌اند قابل نصب بر روی انواع مادربردها هستند و از آنها می‌توان در مرکزتلفن‌های نرم‌افزاری استفاده نمود. قابلیت توسعه و افزایش تعداد پورت‌های E1 از مزایای کارت‌های تلفنی به نسبت گیتوی‌ها است. در تصویر زیر چند نمونه قابل مشاهده است:

کارت تلفنی ایوان

مبدل‌های FXS و ATA

به جهت ارتباط دستگاه‌های آنالوگ همچون تلفن و دستگاه‌های فکس با سیستم تلفن ویپ، نیاز به تهیه مبدل‌هایی موسوم به مبدل‌های FXS  و یا ATA است. این دستگاه‌ها دارای ظرفیت‌های مختلف برای ارتباط با دستگاه‌های آنالوگ هستند و در دو نوع گیتوی و یا کارت‌های تلفنی طراحی و تولید شده‌اند.

گیت وی FXS

مبدل‌های سیم‌کارت (GSM Gateway):

نوع دیگر از مبدل‌های مورد استفاده در سیستم تلفنی ویپ، مبدل‌های سیمکارت هستند که با استفاده از آنها می‌توان ارتباط تماس‌های ورودی و خروجی از سیم‌کارت‌های شبکه موبایل با سیستم تلفنی سازمان را برقرار کرد. این مبدل‌ها نیز شامل ظرفیت‌های گوناگون هستند که در چند نمونه در تصویر زیر قابل مشاهده است:

گیت وی سیم کارت خور

تلفن تحت شبکه

یکی دیگر از سخت‌افزارهایی که در این راهنمای خرید تجهیزات ویپ درباره آن صحبت می‌کنیم؛ تلفن تحت شبکه است. برای پاسخگویی تماس‌ها در سرویس تلفن VoIP، نیاز به تلفن‌هایی است که قابل استفاده در شبکه‌های کامپیوتری باشند. این تلفن‌ها که مرسوم به تلفن‌های تحت‌شبکه و یا تلفن‌های ویپ هستند در انواع بی‌سیم و باسیم و برند‌های مختلف طراحی و تولید شده‌اند و بر اساس تعداد اکانت و ویژگی‌های مختلف، به تلفن‌های مدیریتی، منشی و کارشناسی دسته‌بندی می‌شوند. اما چطور باید یک تلفن ویپ را به درستی انتخاب کنیم؟

برای خرید تلفن ویپ پیش از هر چیز باید مشخص کنید که چه تعداد گوشی تلفن نیاز دارید و هر گوشی تلفن برای چه شخصی است؟ مدیر است؟ منشی است؟ کارشناسی است که زیاد با تلفن سروکار ندارد؟ انباردار یا سرپرست است و همیشه پشت میزش نیست؟

این موارد به شما کمک می‌کنند تا بتوانید بهتری خرید تلفن ویپ را داشته باشید. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید برای انباردار، مدیر تیم یا سرپرست مرکز تماس یک گوشی تلفن بخرید، بهترین گزینه تلفن ویپ بیسیم است. زیرا این افراد همیشه پست میز خود نیستند.

خرید یک IP Phone مناسب

پیدا کردن تلفن VoIP مناسب می‌تواند به دلیل تنوعی که در آن وجود دارد فرآیندی دشوار باشد. با توجه به افزایش محبوبیت تلفن VoIP  در سال‌های اخیر، بازار آن نیز به شدت گرم شده است و کیفیت و ویژگی‌های محصولات هم ارتقا پیدا کرده است. درست به دلیل همین فراوانی، انتخاب محصول مناسب برای نیازهای تجاری شما می‌تواند سخت باشد. بنابراین، قبل از خرید آی‌پی‌فون هم مانند هر سخت افزار تخصصی، باید برخی از عوامل کلیدی را در نظر بگیریم. در اینجا به عنوان راهنمای خرید تجهیزات ویپ به یک توضیح کوتاه بسنده کرده‌ایم تا به تصمیم درست‌تر در خرید تلفن‌های تحت شبکه کمک کند.

تلفن‌های VoIP یکپارچه‌سازی ارتباطات صوتی و داده‌ها را در یک شبکه فراهم می‌کنند. این دستگاه‌ها مستقیماً به شبکه متصل می‌شوند و تماس‌ها از طریق آن‌ها برقرار و دریافت می شوند. با تلفن IP شما امکانات زیادی برای مدیریت بهتر تماس‌های خود به‌دست می‌آورید.

ویژگی‌های اصلی تلفن‌های تحت شبکه

  • بر خلاف تلفن‌های قدیمی، هیچ محدودیتی برای تعداد تماس‌های همزمان وجود ندارد.
  • می‌توانید به تعداد دلخواه شماره تلفن مختلف را انتخاب کنید.
  • موقعیت جغرافیایی شماره خود را انتخاب می‌کنید و محدود به مکان خاصی نیستید.
  • از آنجایی که VoIP به خطوط فیزیکی وابسته نیست، می‌توانید شبکه‌ای ایجاد کنید که تلفن‌ها را از سراسر جهان به هم متصل می‌کند.
  • تماس های با کیفیت بالا و فناوری HD در اکثر تلفن های VoIP لحاظ شده است.

انتخاب تلفن‌های تحت شبکه

بسیار مهم است که تلفن‌های VoIP خود را با توجه به نحوه استفاده‌ای که از آنها دارید انتخاب کنید. البته مشورت با یک راهنمای خرید تجهیزات ویپ نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.

تلفن‌های رومیزی VoIP

اگر قرار است از تلفن صرفاً روی میز کار خود استفاده کنید، بهترین گزینه برای شما تلفن VoIP سیم‌دار است.

 

تلفن‌های بی سیم تحت شبکه

اگر نیاز دارید که در حین استفاده از تلفن از میز خود دور شوید، یک تلفن بی‌سیم VoIP برای شما مناسب است. این گزینه برای کسانی که بین طبقات و اتاق‌ها دائما در حال حرکت هستند توانایی هم‌زمان چابکی و دردسترس‌بودن را ممکن می‌کند.

تلفن‌های USB

اگر به طور منظم مکان خود را تغییر می‌دهید و نیاز دارید که تلفن شما قابل‌حمل باشد، یک تلفن رومیزی USB برای شما انتخاب بهتری است. با این محصول به سادگی با یک کابل USB به رایانه شخصی متصل می‌شوید و تماس می‌گیرید. به همین راحتی.

 

ویژگی های خاص‌تری که باید درنظر بگیرید

صفحه نمایش:

اندازه صفحه و نور پس‌زمینه و رنگی یا سیاه و سفید بودن و نوع لمسی و… به محصول بستگی دارد و می‌توانید با توجه به نیاز خود آنها را درنظر بگیرید.

 

هدست:

برای اینکه بتوانید از هدست استفاده کنید و در حین تماس دست‌های خود را آزاد داشته باشید لازم است که توجه کنید تلفنی که انتخاب می‌کنید قابلیت اتصال هدست داشته باشد. بهتر است نوع رابطی که برای هدست درنظر گرفته شده است را هم بررسی کنید تا انتخاب دقیق‌تری داشته باشید.

کلیدهای قابل برنامه ریزی:

برای تنظیمات و دستوراتی که استفاده می‌کنید توجه به کلیدهایی که هر کمپانی برای مدل‌های مختلف خود درنظر گرفته است ضروری و مهم است.

 

اتصال ماژول‌های گسترش:

اگر می‌خواهید تلفن شما برای مقاصدی مانند تلفن منشی قابلیت اتصال Expansion جهت مشاهده وضعیت تماس داخلی‌های بیشتری را داشته باشد این قابلیت را لحاظ کنید.

منبع تغذیه POE :

وقتی می‌خواهید که در هنگام قطع برق نیز تلفن شما با استفاده از سوئیچ‌های POE بتواند برق خود را از طریق شبکه تامین کند و روشن بماند، به این مورد توجه کنید.

پورت‌های پرسرعت گیگابایتی

برخی دستگاه‌ها با پشتیبانی از دو پورت گیگابایت با سرعت 10/100/100  برقراری تماس در بستر شبکه و انواع پیکربندی ها را با سرعت بالاتری برقرار می‌کنند.

 

 

افزونه ها برای تلفن VoIP شما

احتمالا با کمک راهنمای خرید تجهیزات ویپ به این دریافت می‌رسید که تجهیزات دیگری نیز در کنار IP Phone های خود برای عملکرد و کارایی بهار احتیاج دارید. بیایید چند مورد را مرور کنیم.

ماژول افزونه صفحه کلید:

ماژول افزونه صفحه کلید یا همان ماژول اکسپنشن به شما امکان می‌دهد خطوط بیشتری را به طور همزمان مدیریت کنید و کارایی و سادگی را افزایش دهید. این قابلیت و محصول بیشتر برای منشی‌ها و اپراتورهای سازمان موردنیاز است.

هدست:

هدست یک همراه ایده آل برای تلفن های VoIP برای کسانی است که نیاز به برقراری ارتباط هندزفری در دفتر دارند. بیشتر کارشناسان مرکز تماس با توجه به حجم تماس‌ها برای سلامت جسمی و روانی خود و کارایی بیشتر نیاز به هدست را بیشتر از سایر بخش‌ها دارند.

منبع تغذیه:

اگر تلفن VoIP شما با منبع تغذیه همراه نیست، می توانید آن را جداگانه خریداری کنید. حتما ولتاژ دستگاه را پیش از خرید درنظر بگیرید.

سوئیچ ها و روترها:

با توجه به زیرساخت‌های موجود حتما این موارد را درنظر بگیرید و قبل از خرید پیش‌نیازهای آن را در نظر بگیرید.

کلام آخر

انتخاب تجهیزات مناسب و با کیفیت در سیستم‌های تلفنی ویپ قطعا بر کیفیت مکالمات و پایداری سیستم اثر مستقیم دارد. همچنین تنوع و نوع تجهیزات و برندها بنابر تعداد کاربران و ابعاد پروژه متغیر و در هزینه تمام شده و کیفیت سیستم تاثیرگذار است. بنابراین قبل از اقدام به خرید تجهیزات پیشنهاد می‌شود تا با کارشناسان و افراد متخصص در این حوزه و بنابر نوع نیازمندی و ابعاد سازمان خود مشورت کنید. در این راهنمای خرید تجهیزات ویپ سعی کردیم تا به تمام سخت‌افزارهای مهم ویپ اشاره کنیم تا آنها را بهتر بشناسید.

عکس حدیث تهرانی

مهرناز غلامی

ا ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 نظرات, میانگین: 5,00 از 5)

Loading...

ارسال دیدگاه